Minden rosszban van valami jó... - Tényleg?

2020.04.13

Számos oldalról, szakembertől olvastam, hogy az általunk ismert világ a járvány után gyökeresen megváltozik majd, semmi nem lesz már ugyanolyan. A pozitív elméletek szerint a jelenlegi helyzet egy szebb, új jövő reményével kecsegtet: ahol jobban figyelünk egymásra, a hagyományainkra, a lokális értékekre. A spirituális, holisztikus szemléletű tanácsadók pedig arra buzdítanak, figyeljünk most befelé, meditáljunk, oldjunk meg olyan külső és belső konfliktusokat, amiket eddig elnyomtunk.

Valóban ilyen egyszerű lenne? Hogyan tudnánk kizárni a ránk zúduló információt? A negatív gondolatokat, amelyek örvényként húznak bennünket le? Hogyan ne aggódjunk a gazdaságért, a munkánkért, a szeretteinkért? Hogyan oldhatnánk meg évek óta húzódó problémákat pont most, egyedül, erőforrásoktól elzárva?  És mi van, ha nem megy a meditáció, a befelé figyelés? 

Rosszabb ember vagyok, ha most nem a világért aggódom, hanem csak a saját családomra gondolok? Pesszimista vagy reális, ha nem látom a jelenlegi helyzet előnyeit?

Nevezd nevén, fogadd el, és irányítsd!

Vegyél egy nagy levegőt, és fogadd el az érzéseidet. Nincsenek jó, vagy rossz érzések, az érzelem nem más, mint érzelem. Attól, hogy valaki azt mondja, nem kellene így érezned, még nem fog megváltozni, nem lesz kevésbé helyén való, vagy kevésbé normális. 

A jó hír, hogy az érzelmeket lehet kontrollálni. Nem, ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy elnyomjuk őket, vagy nem veszünk róluk tudomást. Az érzelmi állapotod minden esetben reakció a benned, vagy veled kapcsolatban zajló ingerekre, eseményekre.

Ha sikerül tudatosítani, nevén nevezni az érzéseidet, és meg tudod határozni, mi váltotta ki őket, kontrollálni is tudod őket.  Itt tényleg fontos a befelé figyelés, és az elkötelezettség: figyeld meg, és jegyzeteld le a nap folyamán megjelenő érzéseidet. Ebben segítségedre lehet az érzelemlista, és a hangulatnapló, amit INGYENESEN letölthetsz INNEN.

Próbálj meg egyensúlyt teremteni!

Ha csak negatív érzéseket jegyeztél le eddig, fusd át újra a listád, és gondold át a jelenlegi helyzeted: mi az, ami jó, amiért hálás lehetsz. Ha semmi nem jut az eszedbe, kezdd azzal, mi az, ami nem volt annyira rossz a mai napban. Ne akarj mindenáron világmegváltó dolgokat írni, ha jól esett a reggeli kávé, vagy egyszerűen csak kellemesen ébredtél, hallottál egy jó számot, írd fel.

Ha sikerült listába szedned az érzéseidet, írd mellé, mi váltotta ezt ki belőled. A negatív érzelmeid mellé írd le, mi változtathatná meg a kiváltó okot. Gondold át, hogyan tudnád elkerülni ezt a jövőben? Mi az, ami rajtad múlik, amit Te megtehetsz, hogy megakadályozd ezt az érzést. 

Fókuszálj arra, mit üzen az érzelmi állapotod. Mi az, amit tanulhatsz, eltehetsz a jelenlegi helyzetből? 

A kellemes érzéseid mellé is írd fel a kiváltó okokat. Ezekből töltekezhetsz, ha eluralkodnak rajtad a negatív érzések. 

Kísérletezz! Bővítsd a jó érzéseket kiváltó listát olyan elemekkel, amik általában jól esnek, feltöltenek. Akár új módszereket is kipróbálhatsz: van, akinek a mindfulness, a jóga, vagy a meditáció segít, de az is eredményes lehet, ha 5 percig ugrálsz a kedvenc számodra, vagy megnézel egy cuki pandás videót. Használd ezt a listát tudatosan: amikor rossz érzésekkel küzdesz, csak kezdd el bármelyik tevékenységet.

Ismerd fel a negatív spirált!

Ha folyton a negatív információkra, gondolatokra és érzésekre koncentrálunk, könnyen találhatjuk magunkat egy negatív gondolati spirál közepén, vagy még inkább a sokak által ismert helyen: a padlón. 

Negatív spirálnak nevezzük azt az állapotot, amikor valaki egyetlen problémából kiindulva rossz, olykor katasztrofális események egész láncát vetítik előre. Valószínűleg, mint az emberek többsége, te is voltál már ilyen spirálban, de lássunk egy példát:

Tegyük fel, hogy egy (járványmentes) átlagos napon elindulsz munkába, de otthon felejted a belépőkártyád. Lefagysz, hiszen tudod, hogy ha visszamész érte, lekésed a buszt, és el fogsz késni a munkahelyedről. Erre gondolva egyre inkább kétségbeesel, hiszen tudod, hogy a főnököd nagyon érzékeny a pontosságra. 

A lakás és a buszmegálló között verejtékben állva már azon jár az agyad, hogy emiatt biztosan behív az irodájába. Biztosan nagyon mérges lesz, és lehet hogy fegyelmit is kapsz. Nem, ezt nem úszod meg ennyivel, biztosan kirúg. 

Igen, tuti, hogy ki fog rúgni, és az egész életed tönkremegy, nem fogod tudni fizetni a lakásodat, haza kell költöznöd a szüleidhez. Emiatt a párkapcsolatod is tönkremegy majd, hiszen nem fogtok tudni találkozni. Új párt találni meg úgy, hogy otthon élsz, lehetetlen lesz. Egyedül fogsz megöregedni.

Viccesnek, vagy elképesztőnek találod ezt a sztorit? 

Pedig nagyon is valóságos. Hányszor fordult már veled elő, hogy a legrosszabb kimenetelt vetítetted előre, aztán utólag rájöttél, feleslegesen láttál rémeket, és okoztál magadnak álmatlan éjszakákat? 

Ha szeretnéd tudni, hogyan ismerd fel, hogy épp egy negatív spirálban vagy, és hogyan állítsd meg, kövesd a Facebook oldalunkat: a következő posztban ehhez hozok praktikus eszközöket.