Mi fán terem az Önbizalom?

2020.05.18

Néztél már irigykedve másokat, gondoltad, hogy mennyivel könnyebb nekik, hiszen óriási önbizalmuk van? És az eszedbe jutott már, hogy ez az önbizalom nem csak úgy "van", magától, hanem létrehozható, építhető, és persze ugyanilyen könnyen le is rombolható?

A magabiztosság semmi másból nem fakad, mint abból, hogy hiszel-e önmagadban, és abban, hogy bármit képes vagy elérni, amit csak a fejedbe veszel. 

Hány lehetőséget szalasztottál el, amiért nem bíztál eléggé magadban? Hány olyan dolog volt, amibe inkább bele sem kezdtél, mert úgy érezted, úgysem lennél képes rá, úgysem lennél elég jó hozzá? 

Persze attól, hogy megtanulod, hogyan legyél magabiztos, nem oldódik meg minden problémád. Sőt, azt sem jelenti, hogy mindig, minden körülmények között biztos leszel önmagadban, és a döntéseidben. Abban viszont biztos leszel, hogy bármi történjék az adott szituációban, képes leszel azt a legjobb képességeid szerint kezelni, és tanulni belőle. 

Az önbizalom, a helyes önértékelés képessége az életed minden területén jelentős szerepet tölt be, de vannak olyan szituációk, amikor különösen fontos.

Kiemelkedően szükséges például ha vezetői pozíciót töltesz be, értékesítésben, vagy olyan munkakörben dolgozol, ahol emberekkel kommunikálsz. 

De nem csak a munkádban, hanem a magánéletedben is elengedhetetlen magabiztosság. Az egészséges önkép és önbizalom nem csak a hozzád illő partner megtalálásában, és egy jól működő párkapcsolat kialakításában segít, hanem az eredményesebb problémakezelésben és a folyamatos fejlődésben is, így támogatva a személyes fejlődésed, és a minőségi kapcsolatok kialakítását és fenntartását.

Önbizalomhiány, rossz önértékelés - Többet árt, mint gondolnád...

Az egészséges önbizalom segít tehát kiépíteni és elmélyíteni a kapcsolataidat, az önbizalomhiány azonban sokkal több területen hátráltat, mint gondolnád...

A legtöbb ember önbizalomhiánya egészen kisgyermek korban alakul ki, a bizonyos "korlátozó hiedelmekkel" egyidőben.

Mik is ezek a hiedelmek?

  • "A pénz nem boldogít"
  • "Aki gazdag, biztosan tisztességtelen is"
  • "Csúnya a sovány nő"
  • "Erősnek kell lenni"
  • "Mindent ki kell bírni"
  • "A férfiak megbízhatatlanok"
  • "Senkiben sem szabad megbízni, így nem fogsz csalódni"
  • "Nem fogom megkérdezni, mert hülyének néz/kinevet"
  • "Nem mutathatom meg milyen vagyok valójában, mert ez sebezhetővé tesz"
  • "Nem tudok.../Nem értek hozzá.../Nem vagyok képes rá..."

Ezek a hiedelmek már gyerekkorunkban meghatározzák mire vagyunk képesek, mit tehetünk az életünkben, ezáltal pedig önmagunkat lehetetlenítjük el. Érdemes tehát feltérképeznünk, ezeket a korlátozó hiedelmeket, hogy kezelhessük őket, és ezáltal tudatosan változtatni tudjunk a magunkról alkotott képünkön.

Látod már, hogy mennyi mindentől tartod vissza magad? Ha meg szeretnéd tanulni, hogyan lehetsz magabiztosabb, változtatnod kell az állapotodon, ami lényegében a hangulatod, amit pedig semmi más nem határoz meg, mint hogy mit gondolsz magadról az adott szituációban, az adott pillanatban (ezt hívjuk aktuális énképnek). 

Ha folyamatosan kételkedsz magadban, ha arra gondolsz, hogy mire nem vagy képes, mit nem tudsz megtenni az adott helyzetben, hogyan is juthatna eszedbe a megoldás?

Természetesen ha eddig egész életedben ezekkel a negatív hiedelmekkel határoztad meg önmagad, az önbizalomépítés nem lesz könnyű.

A jó hír az, hogy képes vagy bárhol és bármikor gyakorolni, például ezekkel a módszerekkel:

Testbeszéd

Gondolj valakire az ismeretségi körödből, aki nagyon magabiztos, sikeres, akár irigylésre méltó.

Emlékezz vissza a pillanatra, amikor találkoztál vele. Az első pillanatban, mikor megláttad, tudtad róla, hogy milyen erős önbizalma van? Talán meg sem kellett szólalnia? Valószínűleg így van. 

A magabiztos emberek szinte "sugároznak", és ez nem véletlen - a testbeszédük egyértelműen megkülönböztethető az önbizalomhiányos társaikétól: a szemkontaktus felvétele és tartása, magabiztos kézfogás, egyenes, mégis természetes állás, egyenletes légzés, természetes mosoly.

Gyakorolj a tükör előtt!

Kezdd el tudatosan megváltoztatni a mozgásod: állj egyenesen, húzd ki magad. Engedd le a vállaid, emeld ki a mellkasod. Lélegezz mélyeket. Lépj hosszú, erőteljes, céltudatos lépésekkel.

Fókuszálj!

Észrevetted már, hogy ha egy kérdés nagyon foglalkoztat, folyton szembejön veled a rá emlékeztető jel, bármerre nézel? Ha a gyermekvállalásért küzdesz, vagy épp ellenkezőleg, aggódsz egy nem kívánt terhesség miatt lépten-nyomon várandós anyukákba, és babakocsit toló szülőkbe botlasz. Ha épp egy fájdalmas szakításon vagy túl, mindenhol boldog párokat látsz. 

Vajon véletlen ez, vagy égi jel?

Igazából egyik sem, a megoldás benned van: az agyad oda irányítja a figyelmet, ahová fókuszálsz. Nagy valószínűséggel ugyanennyi szerelmespár, kismama, vagy álmaid autója szaladgált az utcán előtted, vagy melletted, egész egyszerűen eddig nem láttad őket, mert nem erre figyeltél.

Éppen ezért fontos, hogy a gyengesédeid, vélt vagy valós hiányosságaid helyett a megoldásokra, lehetőségekre fókuszálj. Ebben segít neked a pozitív pszichológia és a coaching módszertana, melyeket egyéni vagy csoportos formában is megismerhetsz.

Tyúk vagy a tojás...

Azt gondolod, csak a sikeres emberek lehetnek magabiztosak? Nem lehet, hogy azért sikeresek, mert eleve magabiztosan álltak a kihívásaik elé, és nem a hibáktól tartottak? Melyik volt előbb a siker vagy az önbizalom?

Attól, hogy valaki magabiztosabb, nem jelenti azt, hogy sosem hibázik. Sőt! 

A jó önismeret, a magas önbecsülés sokkal inkább azt jelenti, hogy be tudod ismerni, ha hibázol, és ezekből a hibákból tanulni tudsz, hogy a következő próbálkozásnál már több információval, nagyobb tapasztalattal és nagyobb lehetőséggel tudd elkerülni ugyanazt a veszélyt.

+ Gyorssegély, ha elbizonytalanodnál

A fenti tippekkel azt gyakorolhatod, hogyan változtass a szemléletmódodon (ez a mindset elmélet alapja, amiről hamarosan olvashatsz itt, a blogon). 

Vannak azonban olyan szituációk, ahol gyors megoldásokra, azonnali "önbizalom-löketre" van szükséged.

Gondolj valamire, ami izgatottá tesz

Ha ideges, szorongó, vagy bizonytalan vagy az adott szituációban, próbálj egy nemrégen elért sikeredre, vagy eredményedre gondolni, ami izgatottá, büszkévé tesz. Gyakran elfelejtjük, hogy egy hasonló, vagy adott esetben nehezebb szituációban már sikerült eredményeket elérnünk, ilyenkor segíthet, ha felidézzük ezeket az érzéseket.

Teremts szemkontaktust

Amikor új emberrel ismerkedsz meg, a leggyorsabb és legegyszerűbb módja, hogy kifejezd magabiztosságod, és megerősítsd a kapcsolatot, ha a szemébe nézel. Használd a 80/20 szabályt amikor kommunikálsz: az idő 80%-ában nézz a másik szemébe, a maradék 20%-ban pedig oldd fel a szemkontaktust, hogy a másik fél ne érezze magát kényelmetlenül.

Foglald le a kezed...

Izgalmunkban sokszor pótcselekvéseket, önnyugtató eszközöket keresünk, és gyakran a kezünk árul el bennünket: hajtekergetés, tollkattintgatás, ujjropogtatás, összekulcsolt kezek, izzadó tenyerek törölgetése... 

A legegyszerűbb módja, hogy lefoglald a kezed, és magabiztosnak tűnj egy megbeszélésen, interjún, vagy tárgyaláson, ha magad elé teszel egy jegyzetfüzetet, a kezedben pedig egy (nem kattintós) tollat tartasz, és lejegyzeteled a legfontosabb dolgokat. Ez egyébként nem csak a nemkívánatos kézmozdulatokat akadályozza meg, hanem a másik felé kifejezi az érdeklődésedet is: érdemes az elején elmondani, hogy azért jegyzetelsz, hogy biztosan megmaradjanak a fontos információk.

Nem formális eseményeknél, például randevún pedig sokat segítenek az italok: egy pohár víz, vagy kávé adhat kapaszkodót nyugtalan kezeidnek.

Lélegezz!

A világ legegyszerűbb dolga, mégis gyakran elfeledkezünk róla. Ha úgy érzed, a tested cserben hagy, ég az arcod, szédülsz, és eluralkodik rajtad a pánik, fontos, hogy tudatosan lélegezz. 

"A vegetatív idegrendszer felel a légzésért, a szívverésért és az egyéb, automatikus folyamatokért - magyarázza Dr. Scott Symington klinikai pszichológus. A vegetatív idegrendszernek van szimpatikus és paraszimpatikus része. A szimpatikus részt tekinthetjük egyfajta gyorsítónak is, ha beüt egy menekülj vagy harcolj jellegű helyzet, a szimpatikus idegrendszer készíti fel a testet, hogy vagy lelépjen, vagy beleálljon a küzdelembe. Megemeli a pulzust, gyorsítja a légzést, élesíti a reflexeket."

A paraszimpatikus idegrendszer feladata féket nyomni a testnek - csökkenti a szívritmust, lassítja a légzést, csökkenti a kortizolszintet. A légzéstechnikák elsajátításával a paraszimpatikus idegrendszerünk is aktiválódik. Minél lassabban és mélyebben veszi valaki a levegőt, annál könnyebben tud ellazulni."

Számos légzéstechnikát tanulhatsz, a Forbes cikkében például elolvashatod, milyen technikát tanítanak az amerikai haditengerészeknek.

Ha szeretnél még többet megtudni az önismeret fejlesztésről, az önbizalom és önértékelés építéséről, jelentkezz workshopunkra, vagy kérj egyéni konzultációt. 

A májusi csoport már elstartolt, ráadásul a részvevők díjmentesen próbálhatják ki a S-Empathy workshopot.
Kövess bennünket a Facebookon, hogy ne maradj le a következő akciókról!