Mosolyogj és minden rendben lesz! – Hurráoptimizmus vs. pozitív gondolkodás

2020.04.21

Az előző cikkben már említettem a hurráoptimizmus fogalmát, és azt, mennyire károsnak tartom ha valaki azt mondja, a negatív gondolkodást úgy kell megoldani, hogy gondolkodj pozitívan.

Lássuk hát, mi is az a hurrá-optimizmus, miben különbözik a pozitív gondolkodástól, hogyan kerül a képbe, és mi is valójában a coaching?

"Légy boldog, és boldog leszel!"

Ha a hurráoptimizmus fogalmát szeretnéd megérteni, egész egyszerűen gondolj arra, mi jut eszedbe az önfejlesztés, boldogság, pozitivitás szavakról. Pozitív, ámde legtöbbször semmitmondó idézetek megosztása az üzenőfalon, amiktől a legtöbbször a falra mászol, optimizmust hirdető, mégis őszintétlennek tűnő arcok, akiknek megvan a tuti receptjük a mindig boldog, mosolygós életre. 

Biztosan egy-két név is beugrik, akik afféle guruként osztanak meg napi lelkesítő gondolatokat, és arra buzdítanak, ha negatív gondolatod támadna, hát cseréld ki pozitívra. Valóban ilyen egyszerű lenne?

Számos program, irányzat épül erre az elvre, és persze sok ezek közül működik is, ideig-óráig, és persze rengeteg embernek jelenthet (sokszor látszólagos) megoldást. Miért mondom mégis, hogy ez nem mindig célravezető, sőt egyenesen káros, romboló hatású is lehet?

Egyrészt az, hogy a rossz dolgokkal nem foglalkozunk, elnyomjuk és a szőnyeg alá söpörjük őket, nem fognak megoldást eredményezni. Ha mindennek örülni kell, és csak pozitív gondolataid támadhatnak, az lényegében a valóság torzítása. 

Attól, hogy valaki azt mondja neked: "mosolyogj és légy boldog", "gondolkodj pozitívan", "örülj, hogy süt a nap", vagy "az élet szép" valószínűleg nem változik az egészségügyi, pénzügyi, vagy kapcsolati állapotod. 

Másfelől az efféle optimizmus erőltetése extra lelki terhet pakol arra, aki alapból sem érzi jól magát. Mert kiderül, hogy neki még a legegyszerűbb, legkézenfekvőbb megoldás sem megy, ehhez is kevés. Ráadásul a realitás figyelmen kívül hagyása veszélyes helyzetbe is sodorhat, az elnyomott érzelmek pedig előbb-utóbb felszínre bukkannak, és akár fizikai tüneteket is produkálhatnak.

Ezt egyébként egy pszichológiai kutatás is alátámasztja: Joanne Wood és John Lee kanadai kutatók 2008-as tanulmánya arra fókuszált, hogyan hatnak a jól ismert, számos önsegítő módszer alapjául szolgáló pozitív megerősítések különböző önértékelésű emberekre. A kísérletben résztvevőktől azt kérték, hogy folyamatosan ismételgessék magukban azt az állítást, hogy "Szerethető ember vagyok". A kutatók ezután mérték a résztvevők hangulatát és érzéseit. Az eredményből kiderült, hogy az eleve alacsony önbecsülésű csoport alanyai sokkal rosszabbul érezték magukat a mantrák után, mert ez rávilágított a gyengeségeikre. 

Pozitív pszichológia - a valódi tudomány

Ahhoz, hogy az ember legyőzze az élet fájdalmát, őszintének kell lennie önmagához, elismerve hibáit és gyengéit. Mint egy sebésznek, hajlandónak kell lennie mélyen belevágni a lélek gennyező sebeibe. Máskülönben túl sok energiáját emészti fel a tagadás vagy a csalódások miatti önmarcangolás.

Csíkszentmihályi Mihály

Amíg a hurrá-optimista elméletek teljesen tiltják, kizárják a negatív események, érzelmek megélését, a pozitív pszichológia eszközei támogatják, hogy átéld, megéld és feldolgozd ezeket, ezáltal megerősödve, a megfelelő tapasztalatokat levonva és megtanulva jöhess ki belőlük.

A pozitív pszichológiát 1998 óta tartják számon, mint a modernkori pszichológia új ágát. Legnépszerűbb kutatói és alapítói Martin Seligman és Csíkszentmihályi Mihály. A pozitív pszichológia a hagyományos terápiás szemléletekkel szemben nem a megélt traumákat és betegségeket, hanem az ember optimális működését, a boldogság, jóllét, kreativitás, flow-élményeket állítja kutatása középpontjába.

Azt vizsgálja tehát, mi teszi az egyént boldoggá, mi szükséges számára ahhoz, hogy pozitív érzelmi állapotba kerüljön. Ebben a szemléletben a boldogság nem a negatív érzelmek hiánya, hanem a pozitív és negatív érzelmek egyensúlya, és az arra való törekvés.

Mi köze mindennek a coachinghoz?

A coaching legerősebb alapja a pozitív pszichológia, így számos eszközben és megközelítésben megjelennek a hasonlóságok. 

Mindkettő az egyéni jóllét kérdésével foglalkozik - azaz azt feltételezi, hogy a boldogság megítélése mindenkinek a saját feladata: CSAK TE TUDOD MEGÍTÉLNI, HOGY BOLDOG VAGY-E VAGY SEM, és azt is CSAK TE TUDOD MEGFEJTENI, MI SZÜKSÉGES AHHOZ, HOGY ELÉRD A BOLDOGSÁGOT. 

Nincsen tehát mindenkire ráhúzható, egységes recept, a saját utadat keressük azáltal, hogy az erősségekre, lehetőségekre és megoldásokra koncentrálunk. 

Ahhoz, hogy megértsük, mi is a coaching, általában azzal kezdjük mit nem csinál egy coach. Ezeket a pontokat azért is tartottam fontosnak tisztázni, mert tudom, hogy sokan azért nem mertek belevágni egy coaching folyamatba, mert nem tudjátok, ez-e a megfelelő eszköz számotokra, illetve a rengeteg coach közül nehéz választani, hiszen nem tudjátok, mire kell odafigyelni.

NEM TANÁCSADÁS: mint azt már fentebb is említettem, nincsenek általános receptek. Ennek megfelelően egy helyzetre nem csak egyetlen, hanem számtalan megoldás létezik. Ami nekem jó, az neked lehet a legrosszabb, legfélelmetesebb opció. A coaching által a saját megoldásodat, saját utadat keressük, és az, hogy ezt az utat végigjárod-e, a saját döntésed lesz, ezért a coach sosem ad tanácsot, az irányítás és a felelősség a te kezedben van. 

NEM TERÁPIA: bár a coaching pszichológiai eszközöket használ, nem célja a mentális betegségek és magatartászavarok gyógyítása. Alapvetően egészséges lelkű, de az élet valamely területen elakadással, nehézséggel küzdő, embereket támogat. Míg a terápia általában a múltbéli traumákra, gyengeségekre koncentrál, a coaching a jelen megoldandó feladataira, a jövőbeni megoldásokra, és az egyéni erősségekre fókuszál. Míg a terápiás folyamat évekig is eltarthat, a coaching gyorsan, az adott helyzetre reagálva tud megoldást nyújtani, akár pár konzultáció után is. Itt fontosnak tartom kiemelni, hogy a coaching véletlenül sem helyettesíti a terápiát, sokkal inkább kiegészíti azt. 

NEM MENTORING: nem tanít, nem ad kész megoldásokat és terveket a saját tapasztalatai alapján.

Mit is csinál egy life coach valójában?

Ha kedvet kaptál, és szívesen kipróbálnád a coaching eszközöket, keress bizalommal az itteni elérhetőségek bármelyikén. Ha pedig még nem tetted, kövess a Facebookon és az Instagramon, hogy ne maradj le a legfrissebb cikkekről.