Okosabb vagy érzelmileg, mint egy ötödikes? - Mi is az az érzelmi intelligencia?

2020.04.28

Valószínűleg hallottál már az érzelmi intelligenciáról, vagy ha ezt a fogalmat még nem is ismered, biztosan találkoztál már olyan emberrel, akit bár nagy tudásúnak, kifejezetten okosnak tartottál, vagy más teljesítményéért tiszteltél, a kommunikáció és az érzelmek kimutatása nem az erőssége.

A gyakorlatban a legtöbbször az IQ, azaz a logikai intelligencia mérésével találkozunk, számos tesztet találhatunk ennek mérésére. Azt gondolnánk, hogy minél magasabb az intelligencia hányados, annál "okosabb" emberrel van dolgunk. 

A valóságban azonban (jelenleg) három különböző intelligencia létezik, ezek az AQ, azaz a műveltségi intelligencia - beleértve az általános műveltséget, és a szakmai műveltséget is. A legtöbbször használt IQ a logikai, a kombinatív képességek működését, a viszonyrendszerek áttekintésére való felkészültséget jelenti. Az EQ, azaz az érzelmi intelligencia pedig azt mutatja, mennyire tudja az ember a saját és mások érzelmeit pontosan azonosítani, az érzelmek jelentését megérteni, és azokat kezelni. 

Az érzelmi intelligencia fejlesztése és mérése nem csak a magánéletben, de a munka világában is kiemelt szerepet kapott az utóbbi időszakban. A munkahelyi konfliktusok kezelése, a munka-magánélet egyensúly fenntartása, a dolgozó motiváltsága mind-mind összefügg az EQ-val, nem is beszélve a vezetői készségekről.

De mit is jelent ez valójában, miben segíthet Neked az Érzelmi intelligencia fejlesztése?

"Engedd el" - Stresszkezelés

Az érzelmeink minden esetben reakciók valamire, nem érdemes tehát elnyomnunk, vagy megpróbálni erőszakkal megváltoztatni az érzelmi állapotunkat. Az elfojtott érzelmek a legtöbbször stresszként és feszültségként jelennek meg, és akár fizikai tüneteket is okozhatnak. Sokkal jobb módszer, ha inkább megvizsgáljuk, mi okozza érzelmet, és tudatosítjuk az okot. Ha tudjuk, mi váltotta ki az aktuális érzelmi állapotot, sokkal egyszerűbb kezelni azt, hiszen tudjuk, mivel van dolgunk.

A negatív érzelmi állapotban ragadás több szempontból is veszélyes. Nem csak mentálisan blokkol, de a hosszan tartó negatív stressz fizikailag is megbetegíthet, ilyenek lehetnek például a magas vérnyomás, vagy a pánikbetegség. 

A stressz alapvetően a szervezetünk túlélési stratégiája: lényegében a stressz kiváltójának (stresszor) megjelenésekor a szervezetünk riadót fúj, és az egész szervezetünk (a szívünk, agyunk, hormonrendszerünk) annyi energiát termelnek, hogy szükség esetén el tudjunk menekülni, vagy vissza tudjunk támadni. 

Normális esetben amikor a veszély elmúlik, a stressz szintünk is visszaáll, de ha ragaszkodunk a negatív szituációkhoz, a testünk is velünk együtt reagál: először próbál alkalmazkodni a folyamatos stresszhez, majd kimerül - ekkor jelennek meg a stresszel kapcsolatos betegségek. A stresszkezelésről bővebben egy későbbi cikkben írok majd, addig is itt találsz gyakorlati tippeket a negatív gondolatok megállítására.

"Engem senki nem ért meg"

Ha valaki megkérdezné most tőled, hogy vagy, mit válaszolnál? Jól? Rosszul? Megvagyok? 

Az EQ fejlesztés által bővítheted érzelmi szókincsedet, így sokkal pontosabban el tudod mondani a másik félnek, hogy épp mit érzel - így a másiknak könnyebb lesz reagálnia Rád.

Első lépésként fontos, hogy saját érzelmi állapotunkat fel tudjuk ismerni, meg tudjuk nevezni, és megértsük az érzelmeink és a gondolataink közötti kapcsolatot.

A legutóbbi kutatás szerint az emberek csupán 36%-a képes megnevezni, mit érez valójában.

Ez azért nagy probléma, mert ha nem vagy tisztában azzal, mit is érzel valójában, gyakran irracionális döntésekhez, vagy a valós szándékkal ellentétes eredményhez vezethet.

Annak érdekében, hogy pontosabban ki tudd fejezni az érzelmi állapotodat, összeállítottam egy listát és egy hangulatnaplót, melyet innen tölthetsz le INGYENESEN.

Önérvényesítés

A jó modor, az empátia, és az asszertivitás segítségével képesnek kell lennünk meghúzni a határainkat, megtanulni nemet mondani a számunkra kényelmetlen szituációkra, és pontosan kifejezni, mit szeretnénk valójában. A megfelelő konfliktuskezelési stratégia kiválasztásával minden szituációban helyt tudsz állni anélkül, hogy passzív, alárendelő, vagy agresszív, támadó stílust kellene felvenned.

Társas lények akcióban

Az érzelmi intelligencia fejlesztés nem csak az önmagaddal való kapcsolatod minőségét javítja, de a társas kapcsolataidra is óriási hatással van.

A magas EQ-val rendelkező személyek érzékenyek egymás problémáira, kölcsönösen támogatják egymást, készek a változásokra, érzékenyek más emberek problémáira is. Ezáltal a kialakított kapcsolatok mélyek, támogatóak lesznek.

Lássuk, hogyan változnak a kapcsolatok, ha az érintettek magas EQ szinttel rendelkeznek, vagy elkezdik fejleszteni azt:

  • a kommunikáció gyakoribbá, rendszeressé válik, 
  • egyre jobban megértik egymás szándékát, vágyait
  • a gyakori, feszült hangulatú veszekedéseket jó hangulatú beszélgetések, véleménykülönbség esetén építő, értelmes viták váltják fel
  • a kapkodó, felszínes párbeszédekből igazi beszélgetések lesznek, ahol jobban odafigyelünk a másikra
  • a sokszor félelemből ki sem mondott ötletek, vélemények teret kapnak, ezáltal mindkét fél fejlődhet
  • egymás hibáztatása helyett a felek képesek felelősséget vállalni tetteikért, a nyílt kommunikáció által pedig könnyebbé válik a problémák érdemi megoldása

Van még hová fejlődnöm?

Az érzelmi intelligencia mérésére elérhető legjobb mérési eszköz egy nagyon összetett, akár több száz kérdésből álló tesztsor is lehet, kiértékelése pedig mindenképp szakembert igényel. Vannak azonban online is elérhető, úgynevezett érzékenységet mérő kérdéssorok, melyek adhatnak egy körülbelüli képet az EQ szintedről, az egyiket például itt találod. (A hamarosan induló workshopjainkon lehetőséged nyílik a teljeskörű teszt elvégzésére, amiről személyre szabott visszajelzést kapsz.)

Így én inkább teszt helyett azokat a jeleket sorolnám fel, amik azt jelzik, érdemes időt és energiát szánnod az EQ-d fejlesztésére:

  • nehezen fejezed ki az érzelmeidet, gyakran feszültté, idegessé válsz
  • nem tudsz nemet mondani
  • nehezen kezeled a stressz- és konfliktushelyzeteket
  • nehezen érvényesíted magad, gyakran érzed úgy, hogy észre sem vesznek
  • gyorsan alkotsz véleményt, és amellett végig kitartasz, szinte lehetetlen meggyőzni, hogy változtass álláspontot
  • gyakran vezérelnek az érzelmeid, indulataid, gyakran utólag jössz rá, hogy másképp kellett volna cselekedned
  • nem tudsz megbocsátani és nem tudod elengedni a negatív érzelmeket
  • gyakran érzed úgy, nem értenek meg
  • könnyen megsértődsz, feldühödsz
  • nehezedre esik beismerni, ha hibáztál
  • ritkán veszed észre, ha megbántottál valakit, ha ezt visszajelzi neked, nem érted az okát

Ha a fentiekből magadra ismersz, vagy szeretnéd tudni, hogyan fejlődhetnél még tovább ezeken a területeken, maradj velünk, és kövesd a blogot, illetve Facebook és Instagram oldalunkat, hamarosan újabb cikkel, és nyereményjátékkal jelentkezünk!